BørneIntra v2.16

Velkommen til Dagplejen

Skanderborg Kommune

Skiftende billeder

Dagplejen er et lille trygt, overskueligt miljø, hvor 4 børn bliver passet i dagplejerens eget hjem. Der er tæt følelsesmæssig tilknytning til en voksen. Det er den samme voksne, der varetager barnets behov i løbet af dagen i et hjemligt miljø, hvilket er med til, at give det lille barn en tryg og overskuelig dag i dagplejen.

 

Dagplejeren ydes støtte og vejledning af uddannede dagplejepædagoger. Det er kendetegnende for dagplejen, at ting tager den tid, det tager, og at hverdagen ikke er lagt i alt for faste rammer.

 

Du er altid velkommen til at aftale et besøg i den lokale legestue (find kontaktoplysninger under dit lokalområde i den nederste venstremenu - klik på plusset ved Dagplejen). Eller kontakt Dagplejens kontor.
 

Hjemmesiden er under ombygning, og der kan derfor forekomme mangler.

Opslagstavle...

  •  Opslagstavleikon

    Kære forældre og dagplejere,

     

    I kan her se, hvordan der afvikles ferie på dagplejekontoret.

     

    I uge 29 og 30 er kontoret helt lukket.

    Uopsættelige henvendelser, samt syge- og raskmeldinger skal se til Souchef Nancy Mikkelsen på telefon: 4034 3073.

     

     

     

     

     

    Fra og med uge 31 har kontoret åbent i sædvanlig telefontid på tlf. 8794 7316:

     

    Mandag kl. 10:00-13:00

    Tirsdag kl. 10:00-13:00

    Onsdag lukket, dog åben for raskmeldinger fra kl. 11:00-12:00

    Torsdag kl. 10:00-13:00

    Fredag kl. 10:00-13:00

     

    Navn Uge
    Mona Skov 28, 29, 30
    Tine Riis Sygemeldt
    Nancy Mikkelsen 26, 27, 28
    Tina Groth 29, 30, 31
    Inger Lise Jensen 27, 28, 29
    Gitte Bjernemose 28, 29, 30, 31
    Elisabeth Poulsen 27, 28, 29, 30
    Vibeke Fonvig 26, 27 og 29, 30
    Anette Yde 29, 30, 31
    Lotte Breum 27, 28, 29, 30
    Bente Halberg 29, 30, 31
    Grethe Didriksen 28, 29, 30 og 32
    Helga Lund 28, 29, 30, 31
    Lili Høy 27, 28, 29, 30
    Lene Schouborg 29, 30, 31
    Majbritt Sørensen 29, 30, 31, 32
    Else Sall 29, 30, 31, 32

     

    14-07-2017
  •  

    Evaluering af indsatsområdet; Relationer og tilknytning

     

    Dagplejen har i 2015 og 2016 arbejdet med udvikling af det pædagogiske læringsmiljø, særligt med fokus på betydning af en tryg tilknytning til betydningsfulde voksne for barnet.

    En af indsatserne har været, at forældre har mulighed for at kommen løbende hos Dagplejeren inden, barnet skal starte. En anden indsats har været, at klæde alle medarbejdere på med viden om deres ansvar for den gode relation til barnet. Dette har været understøttet af brugen af video feedback. Desuden er indsatsen også en vigtig del, af den dagplejeuddannelsen, som alle dagplejere i Skanderborg gennemgår.

    Vi har evalueret indsatsen i alle legestuegrupperne, og tilbagemeldingerne har bl.a. været:

    -Der bliver skældt meget mindre ud end tidligere.

    -Meget større bevidsthed, hvor vigtigt relationen og tilknytningen er til den voksen. Gode dialoger i gruppen, hvordan vi kan hjælpe hvert enkelt barn gruppen. Eks. overgang til gæstedagpleje.

    -Alle tænker meget mere over at tilknytningen skal være i orden, før de begiver sig ud i "den store verden". Dagplejerne er mere "hjemme", når de får nye børn. Ligeledes tænker de over at børnene skal være godt tilknyttet før de kommer i legestue, og skal være sammen med den store gruppe.

    -Mere positiv respons og anvisninger på hvad barnet kan gøre, end at fortælle hvad det ikke må.

    -Hjælper børnene med at sætte ord på deres følelser, bl.a. ved at benævne hvordan ser ud til at have det.

    -Der bliver skældt meget mindre ud end tidligere.

    -Så glad for den langsomme indkøring. Hører fra forældrene, at de er så glade for det

    -Der er meget tryghed i legestuen, alle børn og voksne oplever legestuen som en del af hverdagen.

    -Når vi er positive, påvirker det også børnene og forældre til at være positive.

    -Vigtigt I legestuen at lave små fælleskaber.

    -Dagplejerne er blevet meget obs. på at børnene spejler dem. Tænker over at smile, nikke anerkendende, sætte ord på følelser og hvad de laver. De tænker over at "oversætte" børnenes handlinger og følelser.

     

    Tryg tilknytning hænger sammen med indsatsområderne robusthed og livsmestring, som tilsammen udgør fundamentet for et af det kommende års indsatsområder, ”At lære at lære

    02-01-2017